Programmabegroting 2021
portal

Domein samenleving en gezondheid

Verbonden partij

Openbaar belang (doel)

De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.

Vestigingsplaats

Schagen

Deelnemers

Den Helder, Hollands Kroon en Schagen

Structuur

Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.

Raadsrapporteurs

M. Sanders en L. Dignum

Financieel belang

Bijdrage 2021

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2021)

Eigen vermogen (31-12-2021)

Vreemd vermogen (01-01-2021)

Vreemd vermogen (31-12-2021)

5.349

50

50

0

0

Bedragen x € 1.000

Risico's

Doorontwikkelen regelingen Participatiewet, nieuwe regelingen

De GRGA is een samenwerkingsorganisatie van de drie deelnemende gemeenten
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Door bundeling van budget is het mogelijk om wetten, al dan niet gedecentraliseerd, efficient en effectief uit te voeren. Probedrijven NV is het uitvoeringsorgaan van de genoemde gemeenten die dat in nauwe samenwerking met de GRGA verzorgt.

Op 17 juli 2017 is door de gemeenten uit de Kop van Noord Holland het ‘Convenant intergemeentelijke samenwerking arbeidsparticipatie’ bekrachtigd.

Het convenant geeft aan dat de gemeenten de samenwerking met de GRGA en Noorderkwartier NV willen continueren. In de Algemeen Bestuur vergadering van 6 februari 2020 heeft de GRGA de opdracht gegeven het plan uit te werken om   blijvend banen met loonkostensubsidies te realiseren in de Kop van Noord Holland. Het gaat om 500 tot 600 fte duurzame banen in de regio. Probedrijven, voorheen bekend onder d  e naam Noorderkwartier, voert de regeling uit. Deze opdracht is onder meer tot stand gekomen na de pilot LKS (loonkostensubsidie). De pilot is in samenwerking tussen gemeenten, Probedrijven en Agros tot stand gekomen. Het is de bedoeling om in 2020 een start te maken m et het realiseren van de banen. De instroom wordt daarbij afhankelijk gesteld van de uitstroom uit de Wsw. Financiering kan plaatsvinden uit het kasoverschot 2019.  Vanaf 2021 dient het budget nog vastgesteld te worden en is niet in deze begroting opgenomen. Beleidsbeslissingen    die gemeenten maken in het kader van ontschotte budgetten tusse n jeugdzorg,   wmo en participatiewet kunnen gevolgen hebben voor het programma van de  GRGA. Ook verplichtingen die gemeenten zijn aangegaan in het kader van  gedecentraliseerde taakvelden kunnen invloed hebben op organisatie en budgetten van de GRGA. In het algemeen kan geste  ld worden dat gemeenten en het maatschappelijk middenveld door decentralisatie van taken door het Rijk in een dynamische omgeving richting geven aan beleids- doelstellingen, waarvan de gevolgen zich op termijn zullen uitkristalliseren . De wijze waarop de beleidsvelden worden ingevuld en vormgegeven zijn afhankelijk van de politieke voorkeuren van gemeenten.

Consequenties wijzigingen wetgeving

Wijzigingen in wetgeving die middels de decentralisaties worden doorgevoerd,
brengen risico's en onzekerheden, ook in financiële zin, met zich mee.
In toenemende mate gaat aandacht uit naar wijziging in wet- en regelgeving
en de daarmee samenhangende eis compliant te blijven.
Voorbeelden daarvan zijn intensieve trajecten die doorlopen zijn inzake
de vennootschapsbelasting en het Btw-complex. Op 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans geïntroduceerd. Deze wet voorziet erin dat payrollers tegen gelijke voorwaarden worden betaald als werknemers die werkzaam zijn bij het bedrijf waarvoor zij in opdrachtgevende zin werkzaamheden voor uitvoeren.
Voor werknemers in de Wsw zou dat kunnen betekenen dat zij onder andere arbeidsvoorwaardelijke condities komen te vallen. De wetgever heeft erin voorzien om een uitzondering te maken voor de Wsw. Hetzelfde geldt voor de medewerkers in Beschut Werken. De verwachting is dat voor hen ook een uitzonderingspositie zal worden gecreëerd. Daar zal eerst een cao voor moeten worden bekrachtigd.
We verwachten dat dat in 2020 wordt gerealiseerd. Het risico op claims
is beperkt, omdat het ten eerste enkele mensen betreft die bij derden
zijn gedetacheerd en het bovendien om een periode gaat die is te overzien.

Uitstroomvolume en mogelijke gevolgen voor budgetten
Een belangrijk risico dat de komende jaren aanzienlijke budgettaire gevolgen kan hebben, is de wijze waarop het Rijk deelbudget voor de Wsw voor gemeenten vaststelt. Het Rijk hanteert daarvoor een statistische benadering voor blijfkansen. Dat leidt voor gemeenten tot een toewijzing van een budget dat zij zullen besteden aan de zittende populatie Wsw per gemeente.
In de begroting is de uitstroom met grote zorgvuldigheid bepaald, Dergelijke benaderingen blijven prognoses. De werkelijkheid kan van deze schattingen afwijken. De budgettaire gevolgen kunnen groot zijn. De budgetten in de Participatiewet zijn ontschot. Indien meer geld besteed wordt aan de Wsw heeft dat gevolgen voor allocatie van middelen aan andere taken.

Risico van niet compensabele salarisverhogingen en - kosten

In de begroting is aangegeven dat rekening wordt gehouden met loonstijgingen van de cao Wsw in het kader van wijziging van het wettelijk minimumloon.
De opname daarvan is verplicht omdat het voortkomt uit afspraken in de cao Wsw  en vanuit compliance. We willen erop wijzen dat kostenverhogingen die in de salarissen doorwerken aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de budgetten.
Door het relatief grote volume aan werknemers is het gevolg
van een verhoging van een procent ongeveer 130.000 euro. Dat geldt niet
alleen voor prijscompensaties, maar voor alle oorzaken die tot een
verhoging leiden. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan wijzigingen van
de wijze waarop het Lage Inkomens Voordeel door de belastingdienst wordt vastgesteld. De definitieve vaststelling kan leiden tot afwijkingen van de gebudgetteerde bedragen. De GRGA maakt afspraken met personen die na twee  jaar ziekteverlof uit dienst gaan. Om de onwenselijke situatie te voorkomen om mensen zonder dat arbeid wordt verricht in dienst te houden (de zogenaamde   slapers  worden arbeidsovereenkomsten in overleg beëindigd. We zijn verplicht transitievergoedingen uit te keren. Deze kosten zijn (deels) compensabel. Het UWV compenseert daarbij in het opvolgende boekjaar.

Dat kan ertoe leiden dat de liquiditeit tijdelijk moet worden overbrugd.
Gezien de grote van de bedragen en het feit dat gemeenten kosten voorfinancieren, is het risico daarop klein.

Arbeidsvoorwaarden regeling Beschut Werken

De Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BALV) van de VNG stemde op 29
november 2019 met overgrote meerderheid in met het voorstel van het bestuur om
een eerder standpunt over arbeidsvoorwaarden voor mensen met een afstand tot
de arbeidsmarkt te actualiseren.
De Algemene Ledenvergadering geeft de Kamer Inclusieve Arbeid (KIA) van de
VNG opdracht om voorstellen voor arbeidsvoorwaarden, in welke vorm dan ook,
te ontwikkelen.
Een onderzoek naar een mogelijke pensioenregeling voor deze groep
mensen behoort ook tot de opdracht. De  voorstellen worden – indien haalbaar – voor de zomer van 2020 voorgelegd aan gemeenten.
In deze begroting is geen rekening gehouden met een pensioenregeling voor
mensen die deelnemen in de regeling Beschut Werken.

Financiering (begeleidings)kosten Beschut Werk

In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat
over de kosten en baten het volgende.
"De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget voor
beschut werk maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde
aantallen beschut werkplekken niet halen.
Gemeenten hebben de Inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de
kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de
Inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor
één beschut werkplek toereikend is.
Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote
financiële verschillen zijn tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met
hoe gemeenten het beschut werk organiseren en hoe zij in het verlengde
daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in
de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten,
die aanzienlijk kunnen zijn.
Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker."
Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze
begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven met een index
(HCIP). Het kan zijn dat dit bedrag de komende jaren bijgesteld wordt en dat
kan effect hebben op de begroting.
Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de
omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd is.

Andere regelingen dan Wsw en Beschut Werk

De Grga is betrokken bij beleidsoverleg over activiteiten ten behoeve van
participatie van burgers. Projecten worden door gemeenten en
Probedrijven afgesloten en gefinancierd. Met dergelijke projecten is in deze
begroting geen  rekening gehouden. Projecten voor o.a. statushouders
worden daarbij ook direct tussen gemeenten en organisaties zoals
Probedrijven afgestemd, zonder tussenkomst van de GRGA.

Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel

Zienswijze

De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2021 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.

Beleids- voornemens

Voor 2021 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.

Kengetallen

In de begroting 2021 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 137,8
Begeleid werken realisatie in Se: 14,02
Beschut werken realisatie in Se: 18,00

Doelrealisatie

De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.

Webadres

www.noorderkwartier.nl

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 15:43:00 met de export van 11/17/2020 15:29:55