Programmabegroting 2021
portal

Paragraaf bedrijfsvoering

I&A

Informatisering en automatisering 2021

De snel veranderende maatschappij en nieuwe wetten stellen strengere eisen aan de informatievoorziening van de gemeente, aan de beveiliging van informatie en aan de toegankelijkheid van onze digitale diensten. Daarnaast speelt digitale burgerparticipatie een steeds grotere rol bij de realisatie van de gemeentelijke projecten.

Digitale overheidsagenda
In 2021 geven we uitvoering aan het overheidsprogramma ‘NL DIGIbeter’. Onder dit programma werken gemeenten samen aan het verbeteren en persoonlijker maken van de digitale dienstverlening met bescherming van de grondrechten en publieke waarden.

Digitale Inclusie
Wij zorgen voor een laagdrempelige inrichting van onze digitale front-office en ondersteunen inwoners persoonlijk waar nodig. Wij nemen extra maatregelen die ervoor zorgen dat iedereen (digitaal) mee kan blijven doen. In dit kader brengen wij diverse verbeteringen aan in onze (front-office) systemen en gaan wij ook de website van de gemeente vernieuwen.

Digitale burger- en overheidsparticipatie
In het vierde kwartaal van 2020 heeft de gemeente een start gemaakt met het inrichten van een participatieplatform (samen.schagen.nl). In 2021 gaat de organisatie dit portaal breder inzetten voor het betrekken van onze inwoners en ondernemers bij de realisatie van gemeentelijke projecten en om ideeën en initiatieven van inwoners te ondersteunen door het gebruik van nieuwe digitale participatie mogelijkheden.

Informatie & archiefbeheer
Gemeente Schagen heeft met succes een zelf ontwikkeld zaak & archiefsysteem in gebruik genomen. Wij gaan dit zaaksysteem uitbreiden met nieuwe processen en functionaliteit voor de zaakgerichte opslag van informatie. In 2021 willen wij een nieuw besluit informatiebeheer laten vaststellen door het college waarin de afspraken over de inrichting en uitvoering van het informatiebeer zijn geactualiseerd. Ook gaan we weer oude beleidsarchieven overdragen aan het regionaal archief.

Bestuurlijk besluitvormingssysteem
In 2020 hebben we een aanbestedingsprocedure gevoerd voor een nieuw integraal bestuurlijk besluitvormingssysteem. In 2021 gaan wij dit systeem inrichten met de nieuwe bestuurlijke processen en gereed maken voor de organisatie en de bestuurlijke gremia. Een nieuw raadsinformatieportaal en het gebruik van een nieuwe vergader-app maken onderdeel uit van het traject.

Informatiebeveiliging & privacy
Betrouwbaarheid is een belangrijke kernwaarde van de organisatie. Per 1-1-2020  is de ‘baseline informatiebeveiliging overheid’ van kracht. Hieruit vloeien voor 2021 nieuwe maatregelen die wij gaan implementeren. Wij gaan het beveiligingsbeleid actualiseren en opnieuw laten vaststellen. Middels de ENSIA verantwoordingssystematiek leggen we  verantwoording af aan de ketenpartners, aan het college en de raad. Het verwerkingenregister in het kader van de Wet AVG gaan wij verbeteren en werkbaarder maken om nog beter grip te krijgen op de bescherming van privacy in onze processen.

Research datacenter Schagen
Het gebruik van data wordt steeds essentiëler voor de gemeentelijke taken en dienstverlening.  In 2021 pakken we weer samen met het CBS, meerdere gemeentelijke vraagstukken op die we gaan onderzoeken. Dit met gebruikmaking van gegevensverzameling en analyse.  

Digitaal stelsel Omgevingswet
De Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2022. Deze datum moet nog worden goedgekeurd door het parlement. Wij hebben in 2020 applicatiesystemen aangeschaft en ingericht. Deze systemen zullen wij voor een deel moeten aanpassen om straks aan te kunnen sluiten op het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). De stelselherziening is een complex traject. Hierin moet bovendien een ICT-omgeving worden opgetuigd op basis van nieuwe standaarden, te ontwikkelen software en koppelpunten.

Integratie BAG-WOZ processen
Het bijhouden van de basisregistratie adressen & gebouwen en de waardering van de onroerende zaken zijn van oudsher gescheiden processen in verschillende systemen met veel dubbele handelingen. Wij gaan onderzoeken hoe wij deze processen kunnen integreren in één efficiënt proces. De ontwikkeling van de object & geo registratie bij de gemeente biedt daarbij kansen.  

Innovatieve & schaalbare ICT-omgeving
In 2021 gaan wij verder met het innoveren van onze technische ICT-voorziening.
De computersystemen van de gemeente in het datacenter in Alkmaar en Amsterdam zijn afgeschreven in 3 jaar tijd. We gaan deze systemen vervangen door een schaalbare ‘hyperconverged’ infrastructuur. Hyper geconverteerde systemen zijn gebaseerd op de allernieuwste technologie. Ook gaan we weer enkele applicaties verschuiven naar de (publieke) cloud.

De geraamde investeringen

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

Informatisering & automatisering

168

168

168

168

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 15:43:00 met de export van 11/17/2020 15:29:55