Organisatie
In 2020 hebben we hard gewerkt aan de realisatie van onze organisatievisie, waarbij de focus lag op leiderschapsontwikkeling (zowel persoonlijk leiderschap van iedereen die bij ons werkt als het leiderschap van de lijn). Hiermee hebben we vele positieve effecten bereikt, getuige onder andere de verbeterde resultaten van de werkvermogenscan en de aanmerkelijke daling van het ziekteverzuim. In 2021 houden we deze succesvolle lijn van organisatieontwikkeling vast. De focus verschuift daarbij van leiderschap naar de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit doen we op drie manieren: Ten eerste optimaliseren we de inrichting van dienstverleningsprocessen (lean); ten tweede sturen we gericht op kwaliteit (persoonlijk- en lijn-leiderschap); ten derde blijven we de focus houden op het doorontwikkelen van houding en gedrag die horen bij onze visie op de organisatie en op dienstverlening (http://visievanschagennl.hosting-cluster.nl/dienstverlening/)
Onze ambitie is dat iedere klant zich welkom, gerespecteerd en gelijkwaardig behandeld voelt. En dat iedere klant ervaart dat we luisteren naar zijn of haar vragen en achterliggende behoeften met de oprechte intentie om iedereen binnen onze mogelijkheden optimaal van dienst te zijn.
Strategische personeelsplanning en sturen op kwaliteit geven we ook in 2021 op verschillende manieren vorm. Uit een toets van de VNG in het kader van de omgevingswet kwam in 2020 naar voren dat de kernprofielen, die wij binnen het leiderschapstraject hebben opgesteld voor medewerkers en leidinggevenden, in zeer hoge mate overeenkomen met het gewenste profiel dat de omgevingswet voorstaat. Gemeente Schagen blijkt hierin zelfs met kop en schouders boven andere gemeenten uit te steken. Dit betekent dat onze visie op ontwikkeling van organisatie en personeel uitstekend aansluit bij de gewenste ontwikkelingen in het kader van de omgevingswet. In 2021 blijven we bij de werving en ontwikkeling van ons personeel sturen op deze competentieprofielen. Zo dienen zij als basis voor het opleidings-, mobiliteits- en wervingsplan dat wij per afdeling opstellen voor duurzame inzetbaarheid van ons personeel en verdere professionalisering van onze medewerkers.
Belangrijke uitdagingen hierbij zijn de toename van de hoeveelheid én complexiteit van taken, en de combinatie van een (landelijk) groeiende uitstroom door vergrijzing met een blijvend krappe arbeidsmarkt in het segment van voor ons geschikt personeel. Aantrekkelijk werkgever zijn en blijven heeft in 2021 onze bijzondere aandacht. Het onderzoek naar de rol van arbeidsvoorwaarden, dat we door de coronasituatie hebben uitgesteld, gaan we in 2021 in aangepaste vorm uitvoeren, nu duidelijk is dat sommige veranderingen die corona met zich mee brengt van blijvende aard zijn. Op basis hiervan zullen we ook in 2021 gericht blijven zoeken naar oplossingen voor zowel de aantrekkelijkheid van ons werkgeverschap, als de werving en duurzame inzet van medewerkers met het juiste profiel om onze complexer wordende opgave ook in de toekomst waar te blijven maken.