Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek.
Raadsrapporteurs
M. Sanders en L. Dignum
Financieel belang
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
5.349
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Doorontwikkelen regelingen Participatiewet, nieuwe regelingen
De GRGA is een samenwerkingsorganisatie van de drie deelnemende gemeenten
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Door bundeling van budget is het mogelijk om wetten, al dan niet gedecentraliseerd, efficiënt en effectief uit te voeren. Probedrijven NV is het uitvoeringsorgaan van de genoemde gemeenten dat dat in nauwe samenwerking met de GRGA verzorgt.Op 17 juli 2017 is door de gemeenten uit de Kop van Noord Holland het ‘Convenant intergemeentelijke samenwerking arbeidsparticipatie’ bekrachtigd.
Het convenant geeft aan dat de gemeenten de samenwerking met de GRGA en Noorderkwartier NV willen continueren. In de Algemeen Bestuur vergadering van 6 februari 2020 heeft de GRGA de opdracht gegeven het plan uit te werken om blijvend banen met loonkostensubsidies te realiseren in de Kop van Noord Holland. Het gaat om 500 tot 600 fte duurzame banen in de regio. Probedrijven, voorheen bekend onder de naam Noorderkwartier, voert de regeling uit. Deze opdracht is onder meer tot stand gekomen na de pilot LKS (loonkostensubsidie). De pilot is in samenwerking tussen gemeenten, Probedrijven en Agros tot stand gekomen. Het is de bedoeling om banen te realiseren. De instroom wordt daarbij afhankelijk gesteld van de uitstroom uit de Wsw. Vanaf 2021 dient het budget nog vastgesteld te worden en is niet in deze begroting opgenomen. Beleidsbeslissingen die gemeenten maken in het kader van ontschotte budgetten tussen jeugdzorg, wmo en participatiewet kunnen gevolgen hebben voor het programma van de GRGA. Ook verplichtingen die gemeenten zijn aangegaan in het kader van gedecentraliseerde taakvelden kunnen invloed hebben op organisatie en budgetten van de GRGA. In het algemeen kan gesteld worden dat gemeenten en het maatschappelijk middenveld door decentralisatie van taken door het Rijk in een dynamische omgeving richting geven aan beleids-doelstellingen, waarvan de gevolgen zich op termijn zullen uitkristalliseren . De wijze waarop de beleidsvelden worden ingevuld en vormgegeven zijn afhankelijk van de politieke voorkeuren van gemeenten.
Consequenties wijzigingen wetgeving
Wijzigingen in wetgeving die middels de decentralisaties worden doorgevoerd,
brengen risico's en onzekerheden, ook in financiële zin, met zich mee.
In toenemende mate gaat aandacht uit naar wijziging in wet- en regelgeving
en de daarmee samenhangende eis compliant te blijven.
Voorbeelden daarvan zijn intensieve trajecten die doorlopen zijn inzake
de vennootschapsbelasting en het Btw-complex. Op 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans geïntroduceerd. Deze wet voorziet erin dat payrollers tegen gelijke voorwaarden worden betaald als werknemers die werkzaam zijn bij het bedrijf waarvoor zij in opdrachtgevende zin werkzaamheden voor uitvoeren.
Voor werknemers in de Wsw zou dat kunnen betekenen dat zij onder andere arbeidsvoorwaardelijke condities komen te vallen. De wetgever heeft erin voorzien om een uitzondering te maken voor de Wsw. Hetzelfde geldt voor de medewerkers in Beschut Werken. De verwachting is dat voor hen ook een uitzonderingspositie zal worden gecreëerd. Daar zal eerst een cao voor moeten worden bekrachtigd.
Het risico op claims is beperkt, omdat het ten eerste enkele mensen betreft die bij derden zijn gedetacheerd en het bovendien om een periode gaat die is te overzien.Uitstroomvolume en mogelijke gevolgen voor budgetten
Een belangrijk risico dat de komende jaren aanzienlijke budgettaire gevolgen kan hebben, is de wijze waarop het Rijk deelbudget voor de Wsw voor gemeenten vaststelt. Het Rijk hanteert daarvoor een statistische benadering voor blijfkansen. Dat leidt voor gemeenten tot een toewijzing van een budget dat zij zullen besteden aan de zittende populatie Wsw per gemeente.
In de begroting is de uitstroom met grote zorgvuldigheid bepaald. Dergelijke benaderingen blijven prognoses. De werkelijkheid kan van deze schattingen afwijken. De budgettaire gevolgen kunnen groot zijn. De budgetten in de Participatiewet zijn ontschot. Indien meer geld besteed wordt aan de Wsw heeft dat gevolgen voor allocatie van middelen aan andere taken.Risico van niet compensabele salarisverhogingen en - kosten
In de begroting is aangegeven dat rekening wordt gehouden met loonstijgingen van de cao Wsw wijziging van het wettelijk minimumloon.
De opname daarvan is verplicht omdat het voortkomt uit afspraken in de cao Wsw en vanuit coWmpliance. We willen erop wijzen dat kostenverhogingen die in de salarissen doorwerken aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de budgetten.
Door het relatief grote volume aan werknemers is het gevolg
van een verhoging van een procent ongeveer 130.000 euro. Dat geldt niet
alleen voor prijscompensaties, maar voor alle oorzaken die tot een
verhoging leiden. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan wijzigingen van
de wijze waarop het Lage Inkomens Voordeel door de belastingdienst wordt vastgesteld. De definitieve vaststelling kan leiden tot afwijkingen van de gebudgetteerde bedragen. De GRGA maakt afspraken met personen die na twee jaar ziekteverlof uit dienst gaan. Om de onwenselijke situatie te voorkomen om mensen zonder dat arbeid wordt verricht in dienst te houden (de zogenaamde slapers) worden arbeidsovereenkomsten in overleg beëindigd. We zijn verplicht transitievergoedingen uit te keren. Deze kosten zijn (deels) compensabel. Het UWV compenseert daarbij in het opvolgende boekjaar.Dat kan ertoe leiden dat de liquiditeit tijdelijk moet worden overbrugd.
Gezien de grootte van de bedragen en het feit dat gemeenten kosten voorfinancieren, is het risico daarop klein.Arbeidsvoorwaarden regeling Beschut Werken
De Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BALV) van de VNG stemde op 29
november 2019 met overgrote meerderheid in met het voorstel van het bestuur om
een eerder standpunt over arbeidsvoorwaarden voor mensen met een afstand tot
de arbeidsmarkt te actualiseren.
De Algemene Ledenvergadering geeft de Kamer Inclusieve Arbeid (KIA) van de
VNG opdracht om voorstellen voor arbeidsvoorwaarden, in welke vorm dan ook,
te ontwikkelen.
Een onderzoek naar een mogelijke pensioenregeling voor deze groep
mensen behoort ook tot de opdracht.Financiering (begeleidings)kosten Beschut Werk
In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat
over de kosten en baten het volgende.
"De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget voor
beschut werk maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde
aantallen beschut werkplekken niet halen.
Gemeenten hebben de Inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de
kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de
Inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor
één beschut werkplek toereikend is.
Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote
financiële verschillen zijn tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met
hoe gemeenten het beschut werk organiseren en hoe zij in het verlengde
daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in
de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten,
die aanzienlijk kunnen zijn.
Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker."
Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze
begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven met een index
(HCIP). Het kan zijn dat dit bedrag de komende jaren bijgesteld wordt en dat
kan effect hebben op de begroting.
Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de
omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd is.Andere regelingen dan Wsw en Beschut Werk
De GRGA is betrokken bij beleidsoverleg over activiteiten ten behoeve van
participatie van burgers. Projecten worden door gemeenten en
Probedrijven afgesloten en gefinancierd. Met dergelijke projecten is in deze
begroting geen rekening gehouden. Projecten voor o.a. statushouders
worden daarbij ook direct tussen gemeenten en organisaties zoals
Probedrijven afgestemd, zonder tussenkomst van de GRGA.Het aandeel van Schagen bedraagt circa 32% in een eventueel financieel nadeel.
Zienswijze
De gemeente heeft geen zienswijze gegeven m.b.t. de begroting 2021 van de GRGA en dit per brief kenbaar gemaakt aan het algemeen bestuur van de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2021 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2021 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 137,8
Begeleid werken realisatie in Se: 14,02
Beschut werken realisatie in Se: 18,00Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen.
Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken.
Ontwikkelingen en doelstelling zijn aangegeven in onderdeel 4.1.4: Inwoners die beperkt zijn om volledig betaald werk te verrichten participeren naar vermogen.Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De Veiligheidsregio Noord- Holland Noord (VRNHN) staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Inwoners en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M,J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
J. Wiskerke en C.C. Wang
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
3.456
0
4.740
4.577
51.426
45.613
Bedragen x € 1.000
Risico's
De veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2021 uitkomt op € 1.3750.000. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 1.909.000 / € 1.370.000 * 100% = 139%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijze in te dienen:
Zienswijze 3 Begroting 2021 – Omgevingswet
In 2021 treedt naar verwachting de Omgevingswet in werking. Voor het onderdeel risicobeheersing van de brandweer betekent de invoering van de Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. Financiële consequenties hiervan zijn nog niet bekend en beschreven in de begroting 2021. De Veiligheidsregio wordt verzocht de financiële consequenties in beeld te brengen en, naast het voorleggen aan het algemeen bestuur van de veiligheidsregio, ter goedkeuring te sturen naar de gemeenteraden.Besluit AB:
In 2020 zal een voorstel m.b.t. het onderdeel risicobeheersing van de brandweer aan het algemeen bestuur worden voorgelegd. In 2022 zal de Omgevingswet in werking treden. De veiligheidsregio bereidt hierop een voorstel voor waarbij ook de financiële consequenties duidelijk in beeld worden gebracht. Dit voorstel doorloopt dan vervolgens ook de reguliere besluitvormingsprocedure met een zienswijzeprocedure voor de gemeenteraden.Zienswijze 4 Begroting 2021 Zorgcoördinatie mensenhandel
De Veiligheidsregio wordt verzocht om inzicht te geven op welke wijze de kosten voor de zorgcoördinatie mensen handel worden gefinancierd. Past het binnen de bestaande begrotingsruimte of wordt de bijdrage van de gemeenten met deze kosten verhoogd. Bij een aanvullende gemeentelijke bijdrage dient dit in de gemeentelijke begroting 2021 in de eerste tussenrapportage te worden meegenomen aangezien de begroting 2021 al gereed is.Besluit AB:
Het is een begrotingswijziging voor 2020. Met dit voorstel wordt het in de begroting opgenomen. De bijdrage van de gemeente wordt hiermee verhoogd, daartegenover staat dat er extra taken zullen worden uitgevoerd. Wanneer hierover besloten is, zal dit worden meegenomen in de tussenrapportages.
Beleids- voornemens
De hoofddoelstelling in ons beleidsplan richt zich nog steeds op het
verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. Wel hebben we in het nieuwe beleidsplan een aantal veranderingen beschreven die op ons afkomen, waar we ons op moeten
voorbereiden. Dergelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op onze taak om risico’s te verkleinen en leed en schade te beperken. Daarom zetten we deze beleidsperiode een aantal nieuwe bewegingen in op het gebied van nieuwe crisistypen, veilig leven, de toekomst van de brandweer en de verbinding tussen zorg en veiligheid.
In 2021 zal de commissie Zorg en Veiligheid een aantal thema’s op het snijvlak van zorg en veiligheid begeleiden, zoals: Zorgcoördinatie mensenhandel, Mensen met verward gedrag, Geweld hoort nergens thuis, Jeugd, alcohol en drugs en de invoering van de Wet Verplichte GGZ.
Daarnaast wil de Veiligheidsregio weer een op maat gemaakte aanpak voor val- en brandpreventie implementeren in het kader van Veilig Leven.
We kijken daarom samen met de gemeenten en lokale partners waar de behoeften liggen.Verder zal in het kader van brandweer 360 in 2021 gewerkt worden aan een nieuwe denkwijze over de doelen en taken van de brandweer, waarin voorkomen centraal staat en brandweerzorg gezien wordt als
meer dan voertuigen en opkomsttijden.Omgevingswet een nieuwe, andere manier van werken. De eventuele financiële consequenties zal de Veiligheidsregio in beeld brengen en voorleggen aan het bestuur. Een belangrijk onderdeel daarbij is het goed aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), het digitale loket dat de uitvoering van de Omgevingswet ondersteunt.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,08
- Netto schuldquote 0,62
- Structurele exploitatieruimte 0,00%
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR-NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten.
- een omvangrijke lening portefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
Bij het weergeven van de kengetallen voor de financiële positie is een aantal uitgangspunten gehanteerd:
- De gebruikte balansstanden zijn gebaseerd op ramingen per 1 januari 2020.
- De kortlopende schulden worden gelijk gesteld aan de kortlopende vorderingen en uitzettingen, omdat hierover geen gegevens per 1 januari 2020 beschikbaar zijn
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. VR NHN voldoet aan deze norm. Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De opgenomen incidentele baten en lasten zijn beperkt waardoor de ratio laag is.
Doelrealisatie
In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de veiligheidsregio in 2021.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2020 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder S.J.A. van der Veek
Raadsrapporteurs
H. Toorenent en M. Mulder
Financieel belang
De bijdrage 2021 betreft :
- Algemeen € 896.000
- 0-4 jarigen en adolescenten € 633.000
- OGGZ € 68.000
- Huisvesting JGZ € 102.000
- Veilig Thuis € 512.000
- rijksvaccinatieprogramma € 85.000
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
2.296
180
501
731
1.319
1.319
Bedragen x € 1.000
Risico's
Jaarlijks worden financiële risico’s ingeschat naar mogelijke omvang en de kans dat deze zich voor doen. Per risico wordt een bedrag berekend en wordt de benodigde weerstandscapaciteit berekend. De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen:
1. Minder opbrengsten medische zorg arrestanten;
2. Minder opbrengsten aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg
3. Effecten herziening functiewaardering door hogere inschalingen.
Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen,
worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is,
beperkt in de flexibele schil van de organisatie. De wegvallende
dekking van de overhead is echter een ingewikkelder vraagstuk.
4. Toename meldingen veilig thuisHet totale risico komt op een bedrag van € 750.000,- Het aandeel voor de gemeete schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 49.632,-
Conform het financieel herstelplan (AB 26-9-2018) bouwt de GGD jaarlijks
€ 180.000,- aan vermogen op tot het maximum van 2,5% van het begrotingstotaal. De meerjarenbegroting gaat uit van versterking van de weerstandscapaciteit en op lange termijn(2022) voldoet aan de minimum streefwaarde van 1,0Zienswijze
1. De raad verzoekt de GGD om een definitie op te stellen voor het
maatschappelijk effect en de beschrijvingen van het maatschappelijk
effect in de begroting 2021 hierop aan te passen en vanaf de
verantwoording 2020 gebruik te maken van de maatschappelijke
effecten onderbouwd met monitorinformatie uit
gezondheidsonderzoeken;
2. De raad verzoekt de GGD om in het aangekondigde
meerjarenbeleidsplan een relatie te leggen met de P&C documenten,
een onderscheid te maken tussen GR taken en aanvullende diensten en
ook de prestatie-indicatoren te vermelden;
3. De raad merkt op dat voor het jaar 2021 geen toevoeging van
€180.000,- aan de algemene reserve nodig is, indien bij het vaststellen
van de jaarrekening 2019 de algemene reserve versneld wordt
aangevuld tot het maximum van 2,5% van de exploitatielasten. De raad
verzoekt dit positief begrote resultaat in mindering te brengen op de
algemene bijdrage van gemeenten voor het jaar 2021.Beleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Gezond opgroeien
- Kinderen een kansrijke start bieden door te investeren in de periode rondom de geboorte en de eerste 1.000 levensdagen:
- Versterken van de samenwerking in het sociale domein voor jeugd; jeugdgezondheidszorg, onderwijs en jeugdzorg;
- Versterken van de ketenzorg rond het thema Veilig Thuis;
- Aansluiten op de thema's van de nota volksgezondheid en de landelijke preventie-agenda Jeugdgezondheidszorg (JGZ): ouderschap, hechting, weerbaarheid en gezonde leefstijl;
Gezond ouder worden
Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van seniorenbeleid, met aandacht voor:
- Versterken van participatie van ouderen in lokale netwerken rond preventief ouderenbeleid;
- Versterken van de samenhang in verschillende initiatieven en domeinen (wonen, zorg en voorzieningen) rond ouderenbeleid.
Meedoen naar vermogen
- Realiseren van een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag en optimale implementatie van de Wet Verplichte GGZ(Wvggz);
- Uitvoeren van het project Supranet Community/113 online gericht op suïcide preventie;
- Preventie van psychische kwetsbaarheid en versterken van weerbaarheid en levenslust.
Gezonde leefomgeving
- Versterken van de kennis over een gezonde leefomgeving;
- Gemeentelijk gezondheidsbeleid, het sociaal domein en ruimtelijke ordening versterken met elkaar;
- Samenwerken in integrale benadering van ruimtelijke vraagstukken;
- Bouwen van een netwerk van partners rond omgevingsvraagstukken
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 5,2%
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen 5,2%
Solvabiliteitsratio 4,5%
Structurele exploitatieruimte 2,0%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 en 1.2, 3.1 en 3.2 en 3.3)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft.
Sinds 1 januari 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger
Financieel belang
Op de begroting 2021 heeft de OD NHN een indexering van 2.37 % toegepast.
Dit is het eerste volledig begrotingsjaar, waarin de plustaken milieu zijn teruggenomen. Het lumpsum bedrag aan de OD NHN gaat daarmee van bijna 1,2 miljoen naar circa 840.000. Daar staat tegenover dat de taken nu door de gemeente zelf worden uitgevoerd. Hiermee besparen we per saldo jaarlijks 100.000. In de vastgestelde begroting van 2020 was het bedrag aan plustaken dat wordt teruggenomen ten onrechte niet geïndexeerd. Dat wordt aangepast. In 2018 heeft de OD NHN een extra bijdrage gevraagd voor ICT. Hiermee zijn de deelnemers akkoord gegaan.
Het Dagelijks bestuur heeft een nieuw strategiedocument voorgelegd voor de jaren 2021 tot 2025. De nieuwe strategie heeft volgens het voorstel geen financiële consequenties voor de deelnemers.
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
830
788
314
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De reservepositie levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen. Uit het totaaloverzicht van risico’s blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit 2021 uitkomt op € 580.000,-. Op basis van de stand van de algemene reserve betekent dit dat er een ongedekt risico is van € 258.000,- dat bij de deelnemers ligt. Voor de gemeente Schagen komt dat uit op een risicobedrag van € 11.000,-
Zienswijzen
De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen met betrekking tot de begroting:
1. Wat de outputfinanciering betreft blijft er voor de deelnemers het risico dat zij in 2021 een ander bedrag moeten gaan betalen. Met name de in het “sterker fundament” aangegeven herijking van de bijdragen op grond van het risicoprofiel van een gemeente speelt hier een rol. Hier is nog geen duidelijkheid over en zal in de komende maanden wellicht door de OD worden geconcretiseerd. Wij vragen u dan ook de gemeenteraden in een vroeg stadium goed te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier.
Wat heeft de OD ermee gedaan?
1. Bij de bestuurlijke uitgangspunten ten aanzien van de toekomstige
financieringsvorm kiest de Od voor een pilotfase van een jaar, voorafgegaan door een adaptieperiode van een half jaar. In de pilotfase toetst de OD uitgangspunten ten aanzien van de kengetallen en de systematiek aan de werkelijkheid. Eind 2022 neemt het AB een definitief besluit ten aanzien van de toekomstige financieringsvorm.Beleids- voornemens
Kengetallen
De doelstellingen in de begroting 2021 zijn in tegenstelling tot eerdere jaren niet meer voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. De voornemens zijn gericht op kwaliteit van de leefomgeving en naleving van milieuregelgeving.
Solvabiliteitsratio 14,09
Netto Schuldquote -0,77
Structurele exploitatieruimte 0Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende.
Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten.Doelrealisatie
In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2021 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen materiaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Langedijk, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft op basis van het aantal inwoners van de gemeente, die het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,59 per inwoner. Ten opzichte van 2020 gaat onze bijdrage met € 4.000,- omhoog. Hierin is rekening gehouden met een indexatie volgens de werkwijze "gemeenschappelijke regelingen 2019".
In de berekening van het geprognosticeerde resultaat wordt rekening gehouden met een onttrekking aan de reserves van € 70.000,-.
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
213
0
359
289
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
In totaal bedraagt het risico € 196.000,-. Rekening houdend met een verwachte stand van: de Algemene Reserve, de Bestemmingsreserve "Egalisatie Exploitatie Aanvullende Diensten en de bestemmingsreserve "Digitalisering komt het beschikbare weerstandsvermogen uit op
€ 238.000,-. Conclusie is dat het Regionaal archief over voldoende weerstandsvermogen beschikt.De begroting 2021 van het Regionaal Archief geeft geen informatie over mogelijk een lastenverzwaring voor deelnemers als gevolg van de invoering van het E-depot.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2021 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2021 geen zienswijzen ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het beleidsplan zullen in 2021, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het e-depot en het vergroten van de dienstverlening aan inwoners en aangesloten overheden.
Het project e-depot’ verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten overheden hierop aan te sluiten. Voor het digitaliseren op verzoek zal in 2021 een pilot uitgevoerd worden, op basis waarvan gekozen zal worden voor de definitieve vorm van deze dienst. Hierbij zal ook de dienstverlening via het digitale ‘E-loket bouwdossiers’ meegenomen worden.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 22,8
- Netto Schuldquote -7,8
- Structurele exploitatieruimte -1,7
Duiding kengetallen
Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.
Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende.
Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. Omdat een groot deel van de lasten structureel van aard is en de opbrengsten voor aanvullende diensten minder structureel van aard zijn is dit kengetal kleiner dan nul. Verdere terugval in aanvullende opbrengsten kan dus leiden tot exploitatieproblemen.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Financieel belang
Bijdrage 2021
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2021)
Eigen vermogen (31-12-2021)
Vreemd vermogen (01-01-2021)
Vreemd vermogen (31-12-2021)
30
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling zijn het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische- maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2021 ramen we een opbrengst van € 56.000,-.
Bijdrage 2021
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere dan wel hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Inwoner en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Houdstermaatschappij GKNH
Openbaar belang (doel)
In het verleden heeft de gemeente aandelen gehad in het gasbedrijf Kop van Noord-Holland. Deze aandelen zijn uiteindelijk ondergebracht in de NV Houdstermaatschappij GKNH. Via deze NV hebben wij recht op dividend dat Alliander NV uitkeert.
Vestigingsplaats
Twisk
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
NV, directie, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 393 (8%) aandelen op een totaal van 4.646 aandelen.
Financieel belang
Wij leveren geen geen financiële bijdrage.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere dan wel hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 2 van het domein Inwoner en bestuur.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
46 gemeenten en 6 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 2.914 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 2,4%
Raadsrapporteurs
S.J. Kruijer en M.C. Verloop
Financieel belang
Uit het jaarverslag 2018 blijkt het eigen vermogen per 31-12-2018
€ 116 miljoen te bedragen.Bijdrage 2021
voor de aandelen is destijds € 1.860 betaald.
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren. De aandeelhoudersvergadering stemde in met het voorstel van de raad van commissarissen om - ondanks het gunstige perspectief - de komende jaren extra in te zetten op financiële onafhankelijkheid door in elk geval tot 2020 alle nettoresultaten jaarlijks aan het eigen vermogen toe te voegen. Dit blijft overigens een besluit dat elk jaar separaat voorgelegd zal worden, waarmee keuzemogelijkheden open blijven. De toezegging van de directie dat de HVC d.m.v. een extra efficiency-slag een extra duit in het zakje doet, werd met instemming ontvangen. Uitgangspunt daarbij is dat bezuinigingen binnen het bedrijf niet mogen leiden tot inboeten op de kwaliteit van de dienstverlening
Doelrealisatie
De doelen van de HVC zijn meerwaarde en maatwerk leveren voor de aandeelhouders op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie.
Streven naar de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval in 2020. Bijdragen aan het realiseren van de ambitie van 14% duurzame energie in 2020 voor gemeenten en waterschappen. En de bedrijfsvoering verduurzamen, zoveel mogelijk en daarnaast investeren in innovatie projecten, bieden van een veilige werkomgeving en staan voor transparante
communicatie met onze belanghebbenden. Ter ondersteuning van de bovengenoemde doelen heeft de gemeente Schagen een nieuwe dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar.Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hiervan is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) is een uitvoeringsorganisatie van 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal
aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voorde periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 104.000 exclusief BTW.
Bijdrage 2021
104
Bedrag x € 1.000
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen zal in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsvinden. Op basis van de resultaten van de evaluatie wordt gekeken naar de wijze van continuering van de samenwerking. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen.
NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is.Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan resultaat "meer ruimte voor bedrijvigheid"" binnen het domein Ruimte en Economie.
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen dan wel het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van een financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien.
Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventueel druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs, een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1 van het Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres