Programmabegroting 2021
portal

Domein ruimte en economie

Verbonden partij

Openbaar belang (doel)

Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.

Vestigingsplaats

Hoorn

Deelnemers

Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.

Structuur

Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.

Bestuurlijk belang (zeggenschap)

In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft.
Sinds 1 juli 2017 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland   21 stemmen
- Regio West-Friesland      22 stemmen
- Regio Alkmaar         27 stemmen
- Provincie Noord-Holland      30 stemmen

Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H. Heddes.

Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.

Raadsrapporteurs

 B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger

Financieel belang

Op de begroting 2021 heeft de OD NHN een indexering van 2.37 % toegepast.

Dit is het eerste volledig begrotingsjaar, waarin de plustaken milieu zijn teruggenomen. Het lumpsum bedrag aan de OD NHN gaat daarmee van bijna 1,2 miljoen naar circa 840.000. Daar staat tegenover dat de taken nu door de gemeente zelf worden uitgevoerd. Hiermee besparen we per saldo jaarlijks 100.000. In de vastgestelde begroting van 2020 was het bedrag aan plustaken dat wordt teruggenomen ten onrechte niet geïndexeerd. Dat wordt aangepast. In 2018 heeft de OD NHN een extra bijdrage gevraagd voor ICT. Hiermee zijn de deelnemers akkoord gegaan.   

Het Dagelijks bestuur heeft een nieuw strategiedocument voorgelegd voor de jaren 2021 tot 2025. De nieuwe strategie heeft volgens het
voorstel geen financiële consequenties voor de deelnemers.

Bijdrage 2021

Prognose resultaat

Eigen vermogen (01-01-2021)

Eigen vermogen (31-12-2021)

Vreemd vermogen (01-01-2021)

Vreemd vermogen (31-12-2021)

830

788

314

0

0

bedragen x €1.000

Risico's

De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De reservepositie levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen. Uit het totaaloverzicht van risico’s blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit 2021 uitkomt op € 580.000,-. Op basis van de stand van de algemene reserve betekent dit dat er een ongedekt risico is van € 258.000,- dat bij de deelnemers ligt. Voor de gemeente Schagen komt dat uit op een risicobedrag van € 11.000,-

Zienswijze

De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020  behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen met betrekking tot de begroting:

1. Wat de outputfinanciering betreft blijft er voor de deelnemers het risico dat zij in 2021 een ander bedrag moeten gaan betalen. Met name de in het “sterker fundament” aangegeven herijking van de bijdragen op grond van het risicoprofiel van een gemeente speelt hier een rol. Hier is nog geen duidelijkheid over en zal in de komende maanden wellicht door de OD worden geconcretiseerd. Wij vragen u dan ook de gemeenteraden in een vroeg stadium goed te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier.

Wat heeft de OD ermee gedaan?
1. Bij de bestuurlijke uitgangspunten ten aanzien van de toekomstige

financieringsvorm kiest de Od voor een pilotfase van een jaar, voorafgegaan door een adaptieperiode van een half jaar. In de pilotfase toetst de OD  uitgangspunten ten aanzien van de kengetallen en de systematiek aan de werkelijkheid. Eind 2022 neemt het AB een definitief besluit ten aanzien van de toekomstige financieringsvorm

Beleids- voornemens

De doelstellingen in de begroting 2021 zijn in tegenstelling tot eerdere jaren niet meer voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. De voornemens zijn gericht op kwaliteit van de leefomgeving en naleving van milieuregelgeving.

Kengetallen

Solvabiliteitsratio                    14,09
Netto Schuldquote                  -0,77

Structurele exploitatieruimte    0

Doelrealisatie

In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol.

Webadres

www.odnhn.nl

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2020 15:43:00 met de export van 11/17/2020 15:29:55