Openbaar belang (doel) | Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. |
---|---|
Vestigingsplaats | Hoorn |
Deelnemers | Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland. |
Structuur | Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter. |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H. Heddes. Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5. |
Raadsrapporteurs | B. Glashouwer, A. Groot en J. Kröger |
Financieel belang |
|
---|
Risico's | De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De reservepositie levert samen met de post Onvoorzien voldoende weerstandscapaciteit om de risico’s in de begroting op te vangen. Uit het totaaloverzicht van risico’s blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit 2021 uitkomt op € 580.000,-. Op basis van de stand van de algemene reserve betekent dit dat er een ongedekt risico is van € 258.000,- dat bij de deelnemers ligt. Voor de gemeente Schagen komt dat uit op een risicobedrag van € 11.000,- |
---|---|
Zienswijze | De zienswijze voor de begroting 2021 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 4 juni 2020 behandeld. In de raadsvergadering van 23 juni 2020 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen met betrekking tot de begroting: 1. Wat de outputfinanciering betreft blijft er voor de deelnemers het risico dat zij in 2021 een ander bedrag moeten gaan betalen. Met name de in het “sterker fundament” aangegeven herijking van de bijdragen op grond van het risicoprofiel van een gemeente speelt hier een rol. Hier is nog geen duidelijkheid over en zal in de komende maanden wellicht door de OD worden geconcretiseerd. Wij vragen u dan ook de gemeenteraden in een vroeg stadium goed te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier. Wat heeft de OD ermee gedaan? financieringsvorm kiest de Od voor een pilotfase van een jaar, voorafgegaan door een adaptieperiode van een half jaar. In de pilotfase toetst de OD uitgangspunten ten aanzien van de kengetallen en de systematiek aan de werkelijkheid. Eind 2022 neemt het AB een definitief besluit ten aanzien van de toekomstige financieringsvorm |
Beleids- voornemens | De doelstellingen in de begroting 2021 zijn in tegenstelling tot eerdere jaren niet meer voorzien van indicatoren voor het behalen van het resultaat. De voornemens zijn gericht op kwaliteit van de leefomgeving en naleving van milieuregelgeving. |
Kengetallen | Solvabiliteitsratio 14,09 Structurele exploitatieruimte 0 |
Doelrealisatie | In de begroting zijn de ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2020 benoemd. Belangrijk zijn de doorontwikkeling van Informatievoorziening & Automatisering. Daarnaast spelen de Omgevingswet en het onderzoek naar outputgerichte financiering en de keuze daarin een belangrijke rol. |
---|---|
Webadres |